De bus



Begin jaren'50 was het de Nederlander Ben Pon, die bij een bezoek aan de fabriek in Wolfsburg, op het idee kwam om op basis van de kever een vrachtwagentje te fabriceren.
Hij maakte een schetsje (dit hangt nu in het VW museum) en de fabriek construeerde uiteindelijk de VW bus.
De VW bus is in allerlei maten en soorten gebouwd, om vracht te vervoeren, als Pick Up, als brandweerbus, en ook werd er een hele luxe versie gemaakt om personen te vervoeren. Juist, de Samba bus.

Het kenmerkende aan een Samba bus zijn de "dakraampjes" en het schuifdak.
Ze werden voornamelijk gebruikt als taxi busjes, op vliegvelden, in wintersport gebieden om de mensen van de trein naar het hotel te brengen.

Deze Samba is gebouwd in 1967 en naar Zweden geŽxporteerd.
Hoe ik aan de auto gekomen ben, is te lezen in een verhaal wat ooit werd gepubliceerd in het clubblad van de LVWCN.
Het is ook op internet te lezen bij : carrelation

Het was 1983, en nadat ik in 1984 een huis met een schuur had gekocht is de restauratie begonnen. Die heeft uiteindelijk tot mei 2006 geduurd.

Kevers waren bij Volkswagen van het Type 1, en busjes werden dan ook van het Type 2.
Maar de busjes evolueerden, het eerst type wordt T1 genoemd, en het huidige is een T5.

De T1 wordt ook "spijlbus" genoemd, omdat er een spijltje in de voorruit zit, de T2 wordt wel "Pano" genoemd, naar de panoramische voorruit.

Deze Samba is een T1 uit het laatste productiejaar (1967), daarna kwamen de "Pano's". Eigenlijk zitten er in de bussen van 1967 al veel zaken uit de Pano's, zoals 12 Volt, en een gescheiden remsysteem.

Deze bus is vrijwel geheel origineel, niet verlaagd, originele VW kleuren.
De enige concessie die werd gedaan betreft de radio. Dat is een retro model, waardoor de aansluiting van een iPod/iPhone mogelijk is.
Verder is de motor uitgerust met 2 carburateurs. Daardoor is een hoger koppel en een zuiniger verbruik gerealiseerd.


Verwerkingstijd: 0.04 seconden
224,008 unieke bezoeken